Isnin, 20 Januari 2020

Perlu ke Skip Nasi untuk Kurus?

"Coach, kalau saya taknak makan nasi, boleh tak kalau saya gantikan dengan kuih? Atau makan telur je waktu lunch tu?"


Selain soalan tentang wajib ke bersenam untuk kurus, soalan tentang nasi ni antara soalan yang sering ditanya oleh clients dan jugak followers di Instagram saya. So, bila orang tanya ni, saya teringat diri saya yang dulu, sbelum saya kenal Herbalife. Tak kisah la clients ke followers yang tanya. Saya seriously faham tentang curiosity mereka ni, sebab saya pun macam tu dulu. Takut sangat kat nasi. Tak tau la kenapa takut sangat waktu tu. Salah satunya of course sebab dulu pun takde knowledge tentang makanan & keseimbangan nutrisi. 

*Hasil tidak tipikal, berbeza mengikut individu*
Oke sebelum tu saya belanja gambar transformation saya dulu. Gambar kiri tu, zaman takut nak makan sebab takut gemuk. Self blame & self punishment after makan so strong. Ya الله bila ingat balik macam mana saya aniaya badan saya dulu, memang menyesal sangat. Sebab sampai affected my health. Badan sampai berangin teruk waktu tu! 😭

So gambar kanan tu obviously after Herbalife SuriKurus coaching. Saya naik 5kg muscle mass, dari 41kg now kira sendiri la HAHAH. Dia bukan tentang berat je, tapi apa yang saya rasa a whole. I feel stronger, healthier & most importantly I love myself even more. 

Nasi Menggemukkan?


So bila client takut nak makan nasi, saya teringat diri saya yang dulu sebab saya pun sebijik mcm tu dulu. Saya fikir nasi is my biggest enemy utk saya maintain kurus. Atau punca kenaikan berat badan. 

Sebab tu dulu saya..
Tak makan nasi, tapi tanpa rasa bersalah makan biskut berpaket paket sekali hadap. Cicah air manis pulak tu. 
Tak makan nasi, tapi dengan rasa selamat makan sosej rebus je, tak goreng oke. Rasa sihat la tu asal takde minyak 🤦🏻‍♀️
Tak makan nasi, tapi saya minum manis hari-hari.
Tak makan nasi, tapi makan bihun goreng/sup. Asalkan bukan nasi 💆🏻‍♀️
Padahal semua makanan tu empty calories, tak bernutrisi utk badan pun. Obviously that was soooo wrong! 😭

Turun Berat dan Kekal Kurus dengan makan nasi setiap hari 


Sampai la saya kenal Herbalife, specifically SuriKurus, perspective & mindset saya tentang nak kurus dan kekal kurus ni berubah terus. Semuanya sbb food knowledge yg saya apply dalam rutin harian saya, dan sudah tentunya dengan bantuan produk Herbalife bersama mealplan yang betul.

Sejak tu, 
Saya dah tak takut makan. Kalau dulu ni, lepas makan banyak sikit dah menggelabah takut berat naik. 
Saya enjoy makan balance & makan nasi hari-hari. Makan lauk kampung lagi. 
Saya enjoy makanan kegemaran saya bila saya rasa nak makan. I love pizza & spaghetti carbonara! 
Saya boleh kekal kurus tanpa strict diet, tanpa perlu eat clean/exercise hari-hari.
Yg paling best bila saya bebas dari mindset takut makan, takut gemuk. Takde lagi self blame & self punishment lepas makan. Seriously ni yang paling best. Kita pun tenang nak makan & kekal kurus.

Dan facts & knowledge ni saya share skali pada coachees dalam Elite Coaching, dgn detail, points yg simple & semua senang je nak apply. Of course tentang macam mana produk Herbalife yang sangat membantu sepanjang diet ni. 


Ni antara menu client saya yang turun 30kg sepanjang dalam program. 
Makan nasi setiap hari. Nasi putih je pun boleh kurus ye. 
Boleh makan masakan Melayu dan lauk kampung. Ikan goreng pun boleh. Tak semestinya kena makan menu western atau kena eat clean je baru boleh kurus. TIADA istilah wajib eat clean bila anda kurus dengan SuriKurus Coaching ni k! 
Yang penting menu harian ni simple, mudah nak dapat dan jimat! 

Fakta Nasi untuk Turun Berat. Nasi putih, brown rice dan Parboiled rice. Mana satu yang boleh turunkan berat? 


Nasi merupakan antara sumber karbohidrat, yang mana karbohidrat ni adalah antara nutrient penting yang kita perlukan SETIAP HARI! Bila nak turun berat, antara yang kita perlu ambil kira dalam pemakanan harian kita adalah pengiraan kalori & pengambilan nutrisi seimbang. Dan nasi ni antara makanan yang boleh diambil kira dalam penyusunan makanan harian kita. 

Berapa banyak nasi yang kita perlukan setiap hari? Secara asasnya boleh la ikut saranan Kementerian Kesihatan Malaysia dalam penganjuran hidangan suku-suku separuh. Mulakan dengan suku hidangan nasi atau sumber karbohidrat lain. Yang penting jangan diabaikan terus sumber karbohidrat setiap hari. 

Secara khususnya pulak, setiap orang memerlukan jumlah pengambilan nutrient yang berbeza. Ada orang boleh makan 1x nasi sehari, ada orang boleh makan 2x nasi dalam sehari. Perbezaan ni saya akan kirakan secara detail bila anda mula program kurus bersama saya nanti. You'll be given personalized mealplan, mengikut keperluan badan masing-masing. Dengan mealplan tu nanti, anda boleh kurus tanpa berlapar! 

Ni antara client saya yang turun 39kg dengan ikut mealplan sepanjang program & makan nasi!

Tentang perbezaan nasi putih, brown rice & parboiled pula adalah secara asasnya adalah Glycemic Index (GI). GI nasi putih lebih tinggi berbanding brown rice & parboiled. Manakala brown rice mengandungi fibre yang lebih tinggi berbanding nasi putih & parboiled. Dan disebabkan rendah GI, anda akan rasa kenyang lebih lama. 

So antara perbezaan kesan pada badan yang paling jelas adalah -- rasa kenyang lebih lama. Ketiga-tiganya tetap mempunyai kalori yang lebih kurang sama. Tapi apapun, mana-mana jenis nasi ni tetap boleh kurus, yang penting adalah dengan pengambilan portion yang betul dan ikut budget serta keperluan setiap orang. Simple je! 

Diet Lebih Mudah dengan adanya Pengambilan Nutrisi Seimbang


Thank you Herbalife x SuriKurus coaching.
Penjagaan makan saya lebih mudah, applicable & effective. Dah tak payah pening nak kira kalori, tak perlu pening kira keperluan nutrisi harian, sbb everything is given in detail.
Pendek kata, semua boleh turun berat & kekal kurus tanpa strict diet, walaupun sibuk tak sempat bersenam dgn Herbalife SuriKurus coaching ni.

Kalau dulu, rasa impossible je boleh kekal kurus tanpa berlapar, tanpa takut pada makanan. Tapi dgn bantuan Herbalife & ada knowledge ni, senang jeee. Sampai rasa macam pegang remote control sukati je nak adjust berat berapa 😆(ni betul-betul tau!)


Perlu ke Tak Makan Nasi untuk kurus?


So conclusion yang sis nak cakap kat sini, jangan takut nasi. Nasi antara sumber nutrient penting yg badan kita perlu setiap hari. Let saya kalau taknak makan nasi pun, tetap kena cari sumber karbo lain untuk cukupkan keperluan karbohidrat harian. Kalau tak makan nasi ni anda memang nak amalkan sampai bila-bila pun tak nak makan nasi, then oke la kalau itu pilihan. 

Tapi kalau yang kena jugak makan nasi macam saya, yang kita nak amalkan sampai bila-bila, so takperlu skip nasi, tapi ambillah dgn portion yg betul 😘
Jom kita ubah mindset kita, untuk tidak lagi salahkan nasi sebagai punca gemuk/berat tak turun dan mula belajar cara diet yang kita boleh amalkan sampai bila-bila tanpa abaikan kesihatan diri. 



Whatsapp 0193709753



Tiada ulasan:

Catat Ulasan