Coach Fatin di Instagram! #TeamSuriKurus

Ahad, 4 Mac 2012

quotes of the day

How can we focus on the future ahead, if our heads are constantly down. 
#KeepYourHeadUp -Nader

lately aku tak berapa rajin nak update belog sebab ni lah, selalu lepak kat twitter(peh, twitter dah macam kedai lepak okk :P). sebab kat twitter aku lagi banyak put my words kat situ, even tweet 1saat sekali pun tak ada orang kisah. cuba kalau aku update status 1 saat 1 status kat fb tengok? hiks
selalu lepak kat twitter kadang kalau aku tak update sangat pun, aku baca tweet orang. sebab banyak je tweet dorang yang can bring up. i mean, in term of spirits. 

adat lah, kadang down kadang tak. ups and downs tu normal dalam hidup. tak kira lah dari segi apa pun. let say,  result exams lah kan. sebab tang result ni, kalau aku down aku down bebetul. ada time result kita ok, ada time result kita tak ok. even time tu kita dah rasa dah study sungguh-sungguh dah. dah pulun habis-habis dah. but whyyyyyyyy. kenapa still dapat result down macam tu. 
then it comes to kita observe balik diri kita. filter balik tengok usaha kita mungkin ada yang kurang part ni ada yang kurang part tu. kalau tak pun, mungkin ada hikmah yang tersirat. kita tak tau. so here we go, move on dengan semangat baru. jadikan kesilapan lalu sebagai pengajaran. sampai bila kita nak sedih-sedih ingat result yang lalu. 

ok jom kita tngok contoh aku lagi. 
dulu SPM tak dapat straight A's. dapat 8A je. lepas tu down okk. nangis-nangis tak hingat even in public pun. nasib baik orang tak nampak. pastu terus down asyik ingat result tuuuu je sampai tak ada nak try apply untuk scholar punya program. sebab asyik ingat pasal result tu je. susah nak move on. 
sekarang bila tengok gambar kawan-kawan, kawan update pasal life kat overseas, siapa tak jealous? down tu still rasa, even rasa menyesal tak apply for SPC program dulu untuk kos engineering pun ada. memang lah dapat ke tak dapat tu tak tau lagi, tapi at least we grab the chance kan. tapi not me, aku tak grab the chance pun, yet aku lepaskan peluang yang ada depan mata. 
tapi dah lebih matang sekarang, sampai bila nak kesalkan benda dah lepas? nikmat yang ada sekarang pun sangat tak patut untuk dikesali/dilupakan. kalau bukan kerana hal yang lepas, bukan kerana rasa down yang force aku untuk lebih berusaha supaya lebih maju/berjaya, aku tak akan dapat rasa nikmat yang aku ada sekarang. Allahurabbi.

sampai bila kita nak down, sampai bila kita nak salahkan takdir tentang apa yang telah berlaku dan apa yang kita ada sekarang, sedangkan kita masih belum tau apa yang akan berlaku pada masa akan datang? usaha mulai sekarang, USAHA! 
sebab sekarang dan masa lampau lah yang boleh menentukan kita pada masa akan datang. insyaAllah. 
cuma sekarang, aku selalu beringat supaya tak ulangi kesilapan lalu. itu yang kita panggil- belajar dari kesilapan. 

sama jugak kes putus cinta, move on people. 
aku dah pernah ada kat stage tu. waktu zaman sangat jahiliah aku dulu. 
nak move on memang tak senang ye. the process of moving on tu will make u to become stronger. trust me. 
cinta manusia yang still bukan halal bagi kita, apa lah sangat. kembali pada Allah. cari cinta Dia. kau akan rasa jauh lebih baik, jauh lebih tenang. 

nak berubah tu, ya, kadang bukan mudah. 
tapi keep reminding to ourselves,

jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita. 


psssst: entri ni more kepada untuk diri sendiri. mintak diperbetul mana yang tak kena. :)

Tiada ulasan: