Selasa, 3 Mei 2011

hidup.

perjalanan hari-hari sepanjang cuti sukar diceritakan. bukan sebab hidup ini terlalu complicated ibarat nak larutkan minyak dengan air memang sangat rumit lalu memang takkan terlarut sebab minyak akan sentiasa berpecah dengan air. errr.
tapi adalah disebabkann hari-hari pun benda yang sama, sampai diri sendiri naik bosan. asyik makan yang akan diakhiri dengan tido, tido yang akan diakhiri dengan makan lalu bosan dah tak tau nak makan apa, sungguhpun perut selalu mengetuk pintu perut. macam mana kaedahnya perut mengetuk pintu sendiri? sila abaikan.

maka, hari ni juga hari berjalan seperti biasa. cuma agak lain macam setelah menghantar borang permohonan kerja semalam. dalam fikiran, mungkin bos akan call panggil kerja. well, u know me. pagi-pagi dah ajar budak-budak datang belajar, tambah lagi ada budak yyang tak nak dengar kata sikit, lalu fatin yang sopan santun ini bertukar wajah, wajah yang seperti garang lalu tinggg terlupa bos akan call. (kenapa time lupa kena tinggg.?)
sedang diri tengah marah ajar budak-budak cari word dalam dictionary dan marah jugak budak sedang menulis abc, tiba-tiba bos call.

datang interview pukul 10. 


diringkaskan je lah. jam dah tunjuk pukul 9.45, tapi gua belum mandii lagi. apa pun belum. cuma marah pagi-pagi itu je dah. aku garang okk. :P cuma depan mak-mak je aku sopan. errr. ok tak. sentiasa sopan je. lalala~
this is first time ever aku kerja dengan orang, dan jugak buat pertama kalinya aku pergi interview macam ni even orang nak kata ala, kerja stesen je pun. tapi itu lah, prinsip aku, tak kisah belajar tinggi mana, tapi apa-apa pun kena mula dari bawah. sebab pengalaman tu penting, sekarang bukan senang macam dulu nak dapat kerja even kau grad pointer tinggi gila kot. well, u know, orang pandai ramai kot sekarangg. lagipun, dari kau duduk melanguk je kat rumah tak buat pape, tak dapat income pape, baik keje, ye tak? tak kisah lah, tapi kaedahnya tak kisah lah kerja apa pun, kalau dah namanya ni first time aku nak kerja dengan orang lain, gugup dia lain macam. alah, aku ni apa pun nak gugup. lain macam tak lain macam tu belakang kira, kalau dah namanya gugup, nak lain yang macam mana lagi? :P

time interview, memula neves gilaa. cakap gagap-gagap. tapi lama-lama tak lama lepas tu dah ok, dah boleh act macam normal. dah boleh handle the interview. bos gua best okk. siap speaking dah macam interview nak keje betul-betul dah. bos dulu kerja dengan kementerian pelajaran, he was one the panels yang kena interview cikgu-cikgu for sekolah bestari waktu sekolah bestari baru dalam printis. bos muda lagi kot. both husband and wife baik. kiranya dorang betul-betul nak tolong.
lepas introduce diri sendiri, bos tanya,

tak malu ke nak keje kat stesen minyak??


i was like. err, ok je. tak kisah pun, at least pengalaman tu penting, nak kata malu tu, kita kena overcome sendiri lah. sebab dulu time semester 2 punya cuti, aku keje jual air jambu tepi jalan kat budak-budak sekolah. kalau nak kata malu, time tu memang agak malu, sebab first time. lagipun, jaga gerai pun sorang-sorang. so, sekarang macam dah tak malu sangat kot. well, kita tengok lah esok macam mana. errr :P

lama okk kena interview tadi. bukan lah interview sangat, tapi more kepada denar pengalaman bos gua. dulu time cuti-cuti semester dia pun keje stesen minyak, time belajar dekat uk pun dia buat part time. dia kata kita pelajar uni ni sepatutnya tak payah malu. lagipun dia tengok sekarang ni pelajar-pelajar uni tak reti nak adapt, tak reti nak buat keje-keje macam ni. tak pasal-pasal aku kena cabar, dia nak tengok sama ada aku boleh keje ke tak. aku sahut cabaran tu. we'll see nanti macam mana. ganbate!

bos kata lagi, sekarang budak-budak pandai dah ramai sangat. so, pengalaman tu yang penting. sekarang, bila part nak cari kerja, pengalaman lagi berharga dari pointer yang kau dapat. bos kata. aku tak tau la betul ke tak. tapi itu lah, aku rasa depends pada skill yang ada kot. emm. banyak lagi sebenarnya yang dia cerita. tapi some kena keep it, some boleh share due to sensitivity of the topic lah. haha. tapi basically, overall of the discussion lah senang cerita, segan pulak nak kata interview, kang orang kata keje tak semenggah pun, tapi cakap macam nak gah. aaaaa. sentap!
sama lah macam keadaannya bila i told my friend pasal aku ada applied nak keje kat stesen minyak. lepas tu terus dia tanya, 'stesen minyak?' ---> with kind of mimik yang kau pun rasa macam..... errr, faham-faham sendiri lah ye. well, at least aku boleh belajar macam mana nak survive even dalam keadaan terumbang-ambing lah jugak sekarang. that time ada lah jugak rasa down sikit, tapi lama-lama tak kisah dah.

at least, aku boleh belajar macam mana nak hidup bila waktu tu aku tengah susah ( i am really susah okk sekarang, tak ada duit belanja langsung. malu lah nak mintakkkk banyak kali ), dan aku boleh belajar untuk bermula dari bawah. mana tau one day, ada rezeki aku. amiinn... ;)

errr, ok lah nak kena tido awal. esok nak kena bangun awal.

ya, sudah bertambah berisi sekarang. segalanya ketat. 
diharap, apabila bekerja nanti dapatlah turunkan berat badan sikit. haih.

dah macam mak budak. tapi kesian betul baby ni.
aku belajar macam mana nak pegang budak umur 3 bulan ke bawah. 
takut je nak pegang. time ni baby tengah lembik kan. takut je kalau jadi pape kangg. 
ok, rasanya sekarang dah boleh kawin. larikkkkks. 


psssst : muka haku muka macam hade boifreng ke?? tanak lah ada boifreng, nak kawin terus. LARIKKKKSS. :P

psssst pssst : jangan sesekali tanya pasal gaji bila employer tanya any question? aku dah kena tadi okk. mana aku tau tak leh tanya. sebab they all pun tak tau kerja kita macam mana. so, tak manis untuk kita tanya pasal basic berapa. belajar dari kesilapan. =.='

Tiada ulasan: