Coach Fatin di Instagram! #TeamSuriKurus

Selasa, 26 April 2011

the first time.

this is about the first time sakit pedih-pedih kat tekak. dah about dekat dua minggu jugak lah. tapi yang dalam tempoh dua minggu tu, just gatal-gatal and rasa macam nak buang kahak je dan lama-lama rasa tekak kering dan pedih. abaikan perasaan 2 minggu yang lepas. tapi, since  2 malam lepas, tekak rasa makin tak selesa. ingatkan tekak pedih sebab nak demam, normal lah. tapi semalam makin menjadi-jadi lah pulak. tak boleh tido sebab batuk macam tak nak kasi tido. errr.

pagi tadi tak larat, dan pagi tadi juga pengalaman baru tercetus; ajar budak darjah 4 tusyen. they came to me and wanna improve their subject. agak kesian ok, sebab ada one of them tak berapa nak fasih baca. kesian, bila fikir in future kalau dia tak berapa fasih lagi, how to survive dalam dunia sekarang, how to have place dalam pekerjaan sekarang? terfikir macam mana dia dekat sekolah and i kept asking kawan-kawan dia macam mana dia dekat sekolah seems dia pun macam jawab tapi tak jawab. errr. i'm not that good, i just wanna help people dengan daya yang aku daya. tapi itu lah, dah kata skill tu ada, time mengajar dia membaca tadi, tergarang, terangkat suara and so on. lagi-lagi bila tekak perit. perittt okkkk. rasa bersalah tu ada jugak, but then aku pergi dapatkan opinion dari kawan-kawan yang nak amik cikgu, yang pernah ajar adik kecik-kecik (well, aku tak pernah ada pengalaman ajar adik kecik sebab my bro just 1year younger than me pun). :P
dan kawan aku kata lah, dengan budak-budak, tak boleh nak slow sangat, kena garang dan tegas sikit, or else dorang pijak kepala kau. tapi kena ada cara yang betul jugak bla bla bla yada yadaa malas nak tulis panjang-panjang kepala pusing. tapi if anyone ada extra opinions on how to handle budak-budak, sila share plis.

ok kita berbalik kepada isu sakit tekak. dah mengajar, tekak makin pedih. ibu suruh minum madu campur perahan air asam limau. lepas minum tu rasa ok lah sikit, tapi lepas tu pedih balik. aku taknak rasa pedih tu, thus aku tido. ni baru bangun tido, makin pedih tekak ni memang tak boleh nak bercakap, nak minum air, makan apatah lagi (adakah ini chance untuk kurus??  :P)
aku pun dengan rasa ingin tahu yang tinggi, lalu ambik head lamp, sebab lampu headlamp warna putih nanti kalau merah boleh la kot nampak merah (bajet doktor boleh tau merah macam mana.), dan surprisingly, rupanya ada ulser di dinding tonsil. and now i'm quite gelabah, sebab berapa lama eh at least menda alah ni nak hilang? esok till weekend aku ada classes okk. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
T_T


pssst : ingatkan kat rumah, tak ada nak catat rekod pergi klinik. tapi kena sabar, bukankah sakit itu pengahapus dosa-dosa kecil?.. :')

pssst pssst : semangat untuk mengajar tiba-tiba ada. ibu advised me, tak pe lah kalau ada yang lemah sikit tu, niat ajar kerana Allah, dan kita nak tolong bangsa kita. kalau bukan kita, siapa lagi. i'm motivated now. :') semoga segala usaha ini diberkatiNya. amiin..

pssst pssssst psssst : aku dah google gambar tonsil jadah itu, tapi tengok semua yang menyeramkan gua. maka sekarang, aku nak sambung gelabah sorang-sorang lagi. bye.

4 ulasan:

mykhalis berkata...

ramai jugak orang cerita pasal sakit tekak skrang nie.. musim agaknya

FatinSyahirah berkata...

mykhalis : itu laa.. mungkin sebab cuaca skarang pun panasss...

tqaamer berkata...

hoi!

FatinSyahirah berkata...

tqaamer : ape hoi hoi??!! grrr. rapper tu tetap aku punye ehhhh.