Rabu, 3 Mac 2010

sedih dan rindu bercampur baur.

entry kali ini aku copy lalu aku paste kan sebijik, bijibik sejibun tanpa aku edit-edit kat sini.
serius sedih ok. sangat sedih.

aku tak nak tulis panjang-panjang. nanti ada test. nak kena buat overview sikit-sikit. ( bajet macam dah habis khatam study semua kan? kuikuikui)

kepada tuan blog yang aku copy, 
saya copy, mintak halal ok. ngeee



Assalamualaikum Mak..
> Adik rasa begitu pantas nya waktu berjalan
> Terlalu bosan rasanya bila mak tanpa disisi
> Sedar tak sedar hampir setahun mak pergi tinggalkan adik
> Terasa baru semalam adik tidur dgn mak

> Mak..
> Mak igt tak adik dr kecil smpi besar
> Suka tido dgn mak?
> Hehehe mesti mak
>  igtkan dgn perangai
> Anak bongsu mak sorang nie
>
> Disaat spt itu lah mak suka
> Bercerita dgn adik ..terutamanya
> Pengalaman mak menjaga adik dari bayi lagi
>
> Mak..
> Mak pernah cerita kat adik
> Mcm mana mak bersalin kan adik dulu
> Mak cakap adik tak cukup bulan kan ??
> Mak bersalin kan adik semasa
> Kandungan berusia 7 bulan
>
> Mak cakap mak mengalami kemalangan
> Berlanggar dengan lori sedangkan
> Mak pula ketika itu hanya
> Menaiki basikal tua tuk
> Menjual kuih..masa mak cerita tu
> Adik sedih..sedih sangat...
> Mak ingat tak?
>
> Mak ckp mak tak sedarkan diri
> Dan perlu melakukan pembedahan
> Demi menyelamatkan adik
> Tapi dengan kuasa ALLAH
> Adik selamat...
>
> Mak..
> Pada saat itu bermula lah pengorbanan mak
> Mak ingat tak mak ada cerita kat adik
> mcm mana mak menyusukan adik??
> Mak cakap, adik tak boleh menyusu mak terus
> Sebab adik kena duduk dlm
>  "kotak oksigen"
> Dan keadaan adik masa tu agak kritikal
> Sebab mak cakap berat adik tak sampai 1 kg
>
> Tapi mak tak pernah putus asa
> Mak tak bagi doctor & misi tu
> Bagi susu tepung kat adik
> Mak cakap nak guna susu mak kan ??
>
> Mak cakap dulu tak tau pasal pam2 nie
> Jadi mak perah guna tangan jer la
> Lagu pon mak kata kita tak mampu
> Nak beli pam sebab bapak pon
> Kerja sebagai tukang kebun jer
> Di jabatan kerajaan mana la nak cari duit nak
> Belikan mak pam& nak beli susu tepung
>
> Mak..
> Mak tau tak perasaaan adik masa tue???
> Rasa macam nak cium2 jer mak
> Lepas tu nak jerit mcm nie
> MAK ADIK SYGKAN MAK SGT!!!!
> Mak berkampung di hospital tu sampai sebulan
> Mak cakap kalo nak bagi susu kat adik
> Kena guna tiub yg disediakan...masa tu
> Mak kata hati mak sakit sgt bila tgk adik dlm
> keadaan
> Yg mcm tue...
>
> Lepas tu mak cerita kat adik lagi
> Mak kata
>  doctor suruh mak keluar wad
> Sebab mak terlalu kat sana & adik pulak
> Masik kena tinggal di d lm kotak oksigen tu lagi..
>
> Mak tanya doctor susu mcm mana??
> Dokator cakap guna susu dari hospital
> Mak meronta-ronta tak nak
> Mak kata mak akan hantar susu'
> Doctor tak ada pilihan melainkan
> Setuju dengan mak..
>
> Bila adik Tanya mak cm mana mak hantar susu
> Sebab hospital masa tu agak jauh...
> Mak jawab mak jalan kaki la...
>
> Mak...
> Walaupon mak jawab ngan senyuman
> Tak dapat adik bayangkan keadaan mak masa tue..
> Subuh 2 mak kuar umah jalan ke hospital
> Tak boleh naik basikal sbb kesan operate tu terasa lagi..
> Mak tunggu di hospital smpi ler maghrib..
> Mak dah perah siap2 tuk malam nnt bg nurse...
>
> Mak..
>
> Mak igt tak adik ada tanya kat mak
> Kenapa mak sanggup wat mcm tue??
> Mak jawab mak nak adik 'hidup '
> Dan sihat walaupon keadaan adik kritikal..
>
>
> Mak cakap
>  hanya guna susu mak jer
> Yang boleh bagi adik sihat
> Sebab mak cakap susu mak byk khasiat..
> Bila adik tanya mak apa khasiat nya??
> Hehehe mak senyum jer..
> mak cakap mak tak tau byk
> Cuma mak tau byk antibody jer...
>
> Tapi mak ada cakap gak..
> Apa-apa pemberian dr ALLAH
> Itu adalah yg terbaik dlm hidup manusia
> Cth nya mcm susu mak nie...
> Mak cakap tak der susu lain yg terbaik
> Selain dari susu mak kan ??
>
> Mak
> 3 bulan dah berlalu tapi mak cakap adik tak kuar lagi
> Sebab adik mengalami masalah pernafasan
> Oleh itu adik kena bergantung 'tong oksigen '
> Tapi mak kata adik dah tak dok dlm 'kotak oksigen '
> Mak gembira kan ??? walaupon mak kena bg susu
> Guna tiub tapi mak penuh sabar menjaga adik..
>
> Mak..
> Mak ada cakap selepas 2 minggu br adik kuar hospital
> Mak seronok sangat2...adik tanya kenapa??
> Mak jawab tu la pertama kali adik menghisap 'tek'
>  mak
> Hehehehe kita gelak sakan bila mak cerita kisah tue.
> Mak igt tak???
>
> Mak ...
> Bila adik dah membesar mak masih menyusukan adik kan ??
> Yong (kakak) cakap adik paling lama hisap susu mak
> Yong cakap sampi umur adik 4 tahun..
> Bila adik tanya mak naper lama sangat??
> Mak jawab mak nak adik SIHAT betol2
> mak tak nak adik sakit lagi
>
> Mak...
> Mak igt tak dari kecik sampai la adik tingkatan 2
> Hidung adik asyik berdarah jer kan ..
> Hehe anak mak nie asyik susah kan mak jer kan ??
> Tapi mak tak pernah bersungut..
>
> Mak ...
> Dah berbelas-belas tahun berlalu
> Anak bongsu mak nie masih hidup & sihat
> Anak mak ni cemerlang dlm semua bidang
> Mak tentu bangga kan ??
>
> Mak..
> Mak tau kenapa adik boleh jadi cm nie??
> Ini semua kerana penat lelah mu mak
> Kerana menyusukan ku..
> Dari hasil SUSU mu itu la adik bole jadi mcm nie..
>
> Mak...
> Mak igt tak semasa adik balik dr
>  ngaji
> Kain baju kurung adik terkoyak..
> Adik cakap kat mak adik terjatuh kat tangga surau kan ??
> Tapi sebenar nya adik jatuh dari pokok mempelam
> Belakang surau tu..mak tau kan anak mak ni suka makan
> pelam.
>
> Mak..
> Tujuan adik menipu tu tak nak bg mak marah
> Adik takut kena pukul..tapi bila malam tiba
> Adik cakap terus terang jer..
> Mak teus cium adik,adik tanya mak kenapa?
> Mak kata mak tau adik tak kan menipu mak
> Sebab nak yg minum susu ibu nya dengan baik
> Hati nya lembut dan takkan sesekali nak melukai hati ibu
> nya..
> Masa mak cakap tu adik dah nangis dah ...
>
> Mak ..
> Adik teringat mak jaga anak nyah dulu..
> Mak marah betol ngan nyah
> Sebab nyah tak bagi anak nya susu badan sepenuh nya..
> Mak cakap nyah PEMALAS...
> Mak marah betol masa tue sampai mak tak bercakap ngan
> nyah..
> Mak..
> Maafkan la nyah...tapi mak berdegil tetap ada perasaan
> marah jugak
> Mak kata kalo mak ada susu dah lama mak
>  bg kat cucu mak tue...
> Sampai mcm tu skali mak marahkan nyah..
> Akhirnya nyah akur ..nyah pam susu dan hantar kat mak..
> Baru mak senyum
>
> Mak..
> Baru adik tau kedegilan ku dapat dari sapa
> Hehehhe semestinya dari mak kan ???
> Mak degil masa nyah bg susu tepung tue..
> Mak tak bagi susu tepung tu kat cucu mak
> Malah mak tepon nyah suruh balik susukan anak
> Begiitu kuat pendirian mak..
>
> Mak..
> Sekarang adik dah besar & br start kerja
> Adik seronok sgt bila dapat gaji bagi kat mak duit..
> Mak pon mastu seronok kan ??
> Sekarang mak suruh adik bwk balik kwn adik tue
> Mak cakap mak nak kenal kan ??
>
> Adik dah bawak balik mak...
> Mak suka sgt ngan pilihan adik
> Tapi mak adik tak serius lagi masa tue...
> Mak marah adik...
>
> Mak terus cakap kat kawan adik
> Kalo betol suka kan adik
> Suruh dia ambik adik jadi isteri yg sah..
> Adik terkedu betol masa tu
> Hati adik meronta-ronta
>  tak nak kawin lagi
>
> Pada 08.02.2008 adik kahwin jugak
> Mak igt tak masa adik gi honeymoon kat langkawi
> Adik bawak mak ngan bapak sekali??
> Kita ada jumpa seorang perempuan nie
> Menyusukan anak dia guna botol..
> Mak tanya dia guna susu apa
> Perempuan tu jawab guna susu ENFALAC
> Terus jer mak tanya naper tak guna susu sendiri
> Huhuuhu perempuan tu malu2 alah jer nak jawab
> Katanya susah la..
> Aduhai...mak mengeluh panjang bila dengar jawapan tue..
>
>
> Mak
> Mak ingat tak mak berceramah panjang ngan perempuan tue
> Sampai perempuan tu pergi tempat tersorok menyusukan
> Anak nya guna susu badan nya..
> Alahai mak ku smpi mcm tu sekali pendirian mak..
>
> Mak
> Pada awal August 2008 mak dah mula sakit
> Mak cakap mak sakit pingang
> Jenuh ku dah bawak ke pakar
> Doctor ckp ada masalah saragh tunjang
> Tak lama pastu mak mula rs kebas2
> Disebelah kanan..
> Adik terus bawak mak pergi
>  hospital
> Doktor sah kan mak lumpuh separuh badan
>
> Mak..
> Mak tau tak cm mana perasaan adik masa tue??
> Rasa nya jantung adik terhenti seketika waktu tue
> Rasa nya hati ni di carik2
> Rasa nya badan nie melayang2 di udara
> Isk..isk...isk adik tak tahan mak ...
> Tak tahan tgk mak seperti itu...
>
> Mak...
> Selepas mak dikeluarkan hospital
> Kami adik beradik beli
> Semua kelengkapan mak
> Supaya mudah tuk mak
> Melakukan fisioterapi di umah
>
> Mak..
> Mak dah sebulan mak mcm nie
> Tak ada perubahan tapi adik
> Tak akan putus asa adik akan ikut
> Semangat mak cm mak susu kan adik dulu
>
> Mak..
> Mak igt tak adik mandikan mak setiap kali
> Adik balik kerja?? mak igt tak??
> Ada satu hari lepas adik mandikan mak
> Adik terus cium mak adik cakap kat mak
> Yang adik mengandungkan??
> Masa tu mak suka betol...manis betol senyuman mak
>
> Mak
> Malam tue adik nak basuh berak mak
> Mak tak bagi adik
>  dukung mak..
> Mak kata takut adik gugur lak nnt sbb mak berat
> Tapi adik nie degil jugak ..adik angkat jugak mak
> Gi toilet ngan menantu mak tue...
>
> Lepas tu adik pakai kan mak pampers
> Tapi mak menangis ...
> Mak kata tak sia2 mak SUSUkan adik
> Isk..isk..isskk adik terus peluk mak
> Sampai tertido kan ??
> Ermm anak mak ni masih suka tido ngan mak tau...
>
> Mak..
> Tak lama lagi kita nak raya..
> Abang dah belikan baju kat mak cantikkan??
> Mak senyum jer...
>
> Mak
> Lagi 2 hari nak raya ni mak...
> Pagi tu adik mintak resepi nak buat rending tok kat mak
> Sebab mak suruh adik masakkan??
> Tapi malam tu mak sesak nafas
> Abang cepat2 bawak mak gi hospital
>
> Mak..
> Sekali lagi jantung anak mak terhenti seketika
> Kali ni hati adik macm dihiris2
> Bila doctor cakap paru2 mak di jangkiti kuman
> Hampir 80% dan peluang tuk hidup amat tipis
>
> Mak..
> Ni malam raya ...mlm ni adik tak tido ngan mak
>  yer
> Adik balik nak buat rendang mak..
> Malam ni kak chik jaga mak yer..
> Subuh sok adik datang bawak rendang
> Adik datang mcm mana mak dtg antar susu kat adik dulu..
>
> Mak..
> Ari ni kita raya mak senyum jer..
> Mak suka yer anak2 mak ada kat mak
> Adik suap mak rendang adik masak
> Tapi mak ckp tak rasa apa pun
> Adik tau mak dah tak ada deria rasa
>
> Mak sekarang keadaan mak makin lemah
> Adik beraya ngan mak atas katil hospital
> Mak igt tak adik mintak ampun ngan mak
> Adik mintak mak ampunkan segala dosa adik
> Dan mintak halalkan mkn minum adik
> Tapi mak kata adik tak da dosa ngan mak
> Iskk..iskk adik terharu betul masa tue
> Pastu mak ckap mak HALALkan susu yg mak
> Berikan pada adik
> Ya allah masa tu hati adik hancur berkecai
> Adik peluk mak sampai tak nak lepas kan mak..
>
> Mak
> Hari dah malam ni nak masuk ari ke-4 kita raya
> Malam ni adik tido ngan mak kan ??
> Malam
>  ni adik nak peluk mak..
> Tapi taku nurse marah adik baring atas katil mak..
> Tapi tak per la adik peluk tangan mak jer...
> Tapi mak senyum jer...
>
> Mak..
> Malam tue mak tido lmbt mak kata mak tak boleh tido
> Adik teman mak kan ??
> Mak pesan kat adik supaya adik jaga kandungan tue..
> Mak suruh nanti asuh anak sebaik mungkin
> Mak suruh adik janji yang adik akan susukan anak adik
> Mak cakap jgn bg susu lembu...
> Mak suruh adik Janji ngan mak kan ???
> Mak igt tak??
>
> Mak
> Hari dah pagi nie.. nape mak tak bukak mata lg??
> Bila adik panggil lemah jer mak bukak mata
> Adik panggil doctor
> Doctor cakap PLS PREPARE....
> Mak jangan tinggal kan adik!!!!!!
>
> Mak...
> Hari nak malam nie...
> Keadaan mak semakin nazak
> Kami bawak mak balik umah
> Mak tau tak
> Ms dlm perjalanan nak balik tu adik bwk keta
> Dlm keadaan separuh sedar..
> Kenangan bersama berputar dlm kepala ni
> Air mata tak mampu nak
>  tahan
>
> Mak..
> Sampai di umah mak kuar dr ambulans..
> Mak kami letak atas tilam..
> Sesudah nya nurse tanggalkan oksigen
> Mak tgk anak2 & bapak
> Tak sampai 10 minit.....pukul 10.05mlm
> Isk...isk.. mak TINGGALKAN KAMI..
>
> Mak ...
> Jam 11.30 tgh hari mak dimandikan
> Anak2 mak yang mandikan mak
> Mak mesti rasa bertapa lembut nya kami gosok badan mak kan
> ..
> Adik gosok kaki ngan tangan mak...mak nmpk kan ??
> Lepas tu mak di kapan kan ..dan di bawa ke masjid tuk
> disembahyangkan
>
> Mak ..
> Mak tau tak abang yang jadi imam solat jenazah mak utk
> mak..
> Mak mesti tau kan ...
>
> Mak
> Malam tu adik kemaskan barang mak
> Adik Nampak sepucuk surat ..
> Rupa nya surat mak kepada anak2 mak...
> Mak cakap mak maaf kan semua anak2 mak
> Mak HALAL kan susu yg mengalir dlm tubuh
> Semua anak2 mak..
> Mak pesan bagi susu badan kat cucu dia
> Isk..isk masa tu nyah menangis
>  teruk
>
> Mak..
> Sejak ari tu mmg kami adik beradik
> Mmg berjanji akan bg susu badan kat anak2 kami
> Akan kami jaga anak kami mcm mak jaga kami..
>
> Mak..
> Selepas mak pergi mak dapat 4 cucu sekali gus..
> Mak tau tak...adik dapat anak lelaki
> Kalo mak ada mesti mak suka kan ??
> Adik nama kan cucu mak MUHAMMAD DANISH
>
>
> MAk..
> Adik kotakan janji adik pada mak
> Adik susukan Danish mak..
> Tapi Danish suka guna botol la mak
> Tapi susu nya tetap susu adik
> Mak jangan risau yer..
> Kalau dulu mak boleh bg susu mak dlm tiub
> Kenapa adik tak boleh bagi susu adik dlm botol kan ??
> Adik tak nak MALAS mcm nyah dulu..
> Mak tau tak sekarang dari empat ,tiga cucu baru mak tue
> Sepenuhnya menyusu badan...
> Anak kak chik tue campur sebab kak chik ada masalah skit
> Tapi kak chik pon tgh usahakan jugak
>
> Mak..
> Adik tak sempat belajar ngan mak pasal penyusuan nie
> Adik belajar ngan FORUM
>  RATU HATI...
> Mak tentu bangga kalo adik cerita kat mak pasal susu ibu
> nie'
> Tapi mak..adik tak sempat nak cerita kat mak..
> Mak tau tak kat forum nie ramai pejuang spt mak
> Pejuang utk kekalkan anak2 mereka sentiasa sihat..
> Mcm mak berjuang untuk susukan adik dulu..
>
> Mak...
> Cukuplah sampai disini dulu..
> Nanti kawan2 kat forum nie sedih pulak..
> Adik tak nak diorang sedih...
> Adik diorang baca cerita mak ni sbg pembakar semangat
> Untuk menyusu anak mereka..
>
> Mak..
> Mak jangan mara yer adik cerita kat forum nie..
> Adik nak share pengalaman mak pada semua kaum ibu
> Supaya menjadi renungan...
>
> Mak..
> Adik nak mak tau..yg ketika ini perasaan rindu tu
> Semakin menebal sehingga menusuk2 hati nie
> Terasa sakit nya mak..kerana menanggung rindu
> Tapi yg adik mampu hanya sedekah al fatihah jer..
> Adik berenti dulu yer mak... ASSALAMUALAIKUM


saya rindu ibu saya. 
:')

3 ulasan:

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

sedihnya....syahdunya....itulah berkatnya susu ibu...

Jieda berkata...

rindu sangat bila teringat kenangan bersama arwah mak

FatinSyahirah berkata...

alimaz-kembara terasing : memang sedih gila.. saya baca sampai meleleh air mata.. T__T

jieda : sabar ya jieda.. :')